De RVS uitlaten

 Waarom zou je eigenlijk een uitlaat van RVS nemen. De ‘reguliere’ uitlaten zij immers veel goedkoper. Steeds meer motorliefhebbers kiezen voor een RVS motor uitlaat ook al omdat een RVS uitlaat op maat te maken is en dus op elke motor past. De aanschafprijs ligt inderdaad wat hoger, de langere levensduur maakt dat ruimschoots goed.

Duurder en duurzamer

Een RVS motor uitlaat is een duurzame uitlaat. Kijk je met een scheef oog naar de prijzen van de verschillende materialen voor een uitlaat, dan lijkt dit een vreemde keuze, omdat RVS zoals gesteld duurder is. Maar juist vanwege de duurzaamheid rijd je veel langer met een RVS motor uitlaat en dus is sprake van een zeer waardevaste investering die de waarde van je motor ook nog eens laat stijgen. De prijs voor een uitlaat zegt dus niet alles over wat nou eigenlijk duurder of goedkoper is.

Afvoer van uitlaatgassen en geluiddemping

De RVS motor uitlaat is er een die vervaardigd is met de beste materialen die samenkomen in een prachtige, duurzame uitlaat. Met een RVS motor uitlaat kun je er weer jarenlang tegen. Vergeet overigens niet de belangrijke rol van de uitlaat. Want behalve het afvoeren van uitlaatgassen zorgt de uitlaat ook voor de nodige geluiddemping. De in de uitlaat aanwezige katalysator zet de schadelijke stoffen in wat vriendelijkere stoffen. Bij de uitlaat voor een dieselauto, is nog eens een roetfilter aan de uitlaat toegevoegd.

Uitlaat van gealuminiseerd staal

Standaard is de RVS motor uitlaat niet, meestal is een uitlaat van gealuminiseerd staal. Grootste verschil tussen een standaard uitlaat en een uitvoering van RVS is met name de prijs. RVS is duurder, maar gaat dus aan de andere kant ook weer langer mee. Een uitlaat van RVS staat bovendien geweldig op elke motor en wat te denken van het fenomenale geluid dat de motor produceert. Een RVS motor uitlaat bestaat uit een legering van met name ijzer, chroom, nikkel en koolstof. 

Een roestvaste uitlaat in plaats van een roestvrije

Om van RVS te kunnen spreken, is er tenminste 11 of 12 procent chroom nodig, zoals er eveneens maximaal 1,2 procent koolstof noodzakelijk is. Taalpuristen noemen deze uitlaat liever een roestvaste uitlaat, want ook een gewone uitlaat kan immers roestvrij zijn. Overigens is RVS net per definitie roestvrij. Wel kan het roestvorming stilleggen of vertragen. Bij de aanwezigheid van chlorides of als RVS verontreinigd is met gewoon staal kan gewoon roest ontstaan.

Uitlaatsysteem RVS